Friday, October 28, 2016

Adakah Benar Energizing Soy Protein (ESP) Membantu Dalam Mengekalkan Tenaga?

Assalamualaikum w.b.t

Ok, sebelum kita hendak menjawab soalan di atas, mesti ada eksperimen yang perlu dilakukan. Betul tak?

Untuk ESP, ada satu klinikal study yang dijalankan bagi memberi jawapan, adakah benar ESP dapat membantu dalam mengekalkan tenaga?




Kajian ini dijalankan dengan setiap subjek mengambil 110 kalori daripada karbohidrat dan 110 kalori daripada ESP.  Gula dalam darah diambil untuk setiap setengah jam bagi kedua-dua kumpulan subjek ini.

Keputusan:

Bagi subjek yang hanya mengambil 110 kalori daripada karbohidrat sahaja, gula dalam darah mereka melonjak naik dengan cepat, dan merudum dengan cepat juga. Ini menyebabkan subjek cepat lapar semula considering jumlah kalori yang baru sahaja diambil.

Bagi subjek yang mengambil 110 kalori daripada ESP sahaja, keputusannya adalah sangat berlainan. Gula dalam darah tidak melonjak naik, dan tidak juga menjunam turun. Instead, it remained essentially level.

Sebab itu kan, biasanya selepas sahaja kita makan nasi, kadang-kadang tu tak sampai beberapa jam sudah rasa lapar balik. Ini disebabkan Glisemik Indeks (GI) pada nasi yang tinggi iaitu 89, manakala ESP hanya 39 sahaja.

Apa pula GI ini?

GI ialah indeks pengukuran dalam menentukan kedudukan karbohidrat berdasarkan impaknya terhadap paras gula atau glukosa dalam darah.

Faham ke?

Ok kita ringkas kan cerita ye.

GI ini diukur dalam skala 0 hingga 100, mengikut kesan makanan kepada peningkatan gula dalam darah.

0 - 55 : Peningkatan gula dalam darah secara perlahan
56 - 69 : Peningkatan gula dalam darah secara sederhana
70 - 100: Peningkatan gula dalam darah secara cepat

Sebab itu apabila kita makan nasi, kita akan rasa cepat lapar semula. Ini disebabkan GI nya yang tinggi, mengakibatkan peningkatan gula dalam darah sangat cepat. Manakala, bagi ESP yang hanya mempunyai GI sebanyak 39, peningkatan gula dalam darah adalah secara perlahan. Oleh sebab itu, ESP sangat berperanan dalam mengekalkan tenaga :)

Jadi benar atau tidal ESP bantu dalam mengekalkan tenaga?

Iya benar.

Di mana buktinya?

Dua bukti di atas iaitu kajian perbandingan antara subjek yang mengambil 110 kalori daripada karbohidrat dan protein, dan  nilai GI yang rendah bagi ESP merupakan bukti bahawa ESP sangat membantu dalam mengekalkan tenaga.

Alhamdulillah, saya sudah merasa kesannya, Anda pula bila lagi??

--

Salam Sayang,
Madam Syuhaidah
.
WhatsApp: 010-4031219


Previous Post
Next Post

post written by:

0 comments: