Thursday, March 9, 2017

Resveratrol Membantu Mengatasi Kanser: Kajian Klinikal ke atas Kanser Payudara

Assalamualaikum w.b.t

Sebelum ini saya ada mengupas berkenaan bagaimana kanser terjadi. Entri tersebut boleh dibaca di sini.

Untuk entri pada kali ini, saya ingin berkongsi dengan anda semua, bagaimana resveratrol, iaitu bahan yang berfungsi sebagai anti oksidan, anti kanser, dan anti keradangan yang sangat baik untuk membantu pesakit kanser. Vivix salah satu makanan tambahan yang mengandungi resveratrol.


Info-info mengenai Vivix telah saya kongsikan pada entri-entri sebelum ini. Boleh baca di sini:

Kenapa Perlu Ambil Vivix?

Bahan Utama Dalam Vivix dan Manfaatnya

Apa Itu Polyphenol? Bagaiman Pula dengan Manfaatnya?

Vivix Melambatkan Penuaan Pada Tahap Selular

Atasi Kanser dengan Vivix

Secara ringkas, makanan tambahan Vivix ini mempunyai kandungan polyphenol dan resveratrol yang sangat tinggi, yang menjadikannya makanan tambahan yang sangat tinggi khasiatnya.

Salah satu kajian klinikal resveratrol dan kanser telah dijalankan bagi melihat keberkesanannya dalam mengatasi kanser payudara. Kajian ini telah diterbitkan dalam research paper yang bertajuk 'Resveratrol Induces Growth Inhibition and Apoptosis In Metastatic Breast Cancer Cells Via De Novo Ceramide Signalling' yang diterbitkan hasil kerjasama beberapa orang peneyelidik iaitu Scarlatti F, Sala G, Somenzi G, Signorelli P, Sacchi N, dan Ghidoni R.

Ini ialah keputusan kepada kajian yang dijalankan:


Graph A menunjukkan poliferation index bagi 5 sampel, iaitu sample kanser yang tidak mengambil resveratrol, dan 4 sample kanser seterusnya mengambil resveratrol dengan amount yang berlainan.

Keputusan menunjukkan bahawa tanpa pengambilan resveratrol, poliferation index sangat tinggi dalam tempoh 6 hari, manakala pengambilan resveratrol dengan amount yang tinggi tidak menunjukkan perubahan ketara untuk poliferation index daripada hari pertama hingga hari ke 6

Note: Poliferation index ialah pengukuran kepada pembahagian sel tumor. Lebih rendah poliferation index, lebih baik.

Graph B menunjukkan peratusan cancer cell viability yang semakin berkurang dengan pengambilan resveratrol dengan amount yang tinggi. Jika dibandingkan dengan cell viability bagi sample control, iaitu tanpa pengambilan resveratrol langsung, peratus cancer cell viability adalah sangat tinggi.

Note: Cell viability ialah kebolehupayaan untuk sel kanser itu bertahan. Semakin berkurang peratusan cell viability, semakin baik keadaan badan kita.

Graph C menunjukkan number of cancer colonies untuk 3 samples, dan ianya menunjukkan bahawa tanpa pengambilan resveratrol, number of cancer colonies sangat tinggi berbanding dengan pengambilan resveratrol dengan amount yang tinggi. 

Semakin rendah number of colonies semakin baik kerana ianya menunjukkan penurunan kepada koloni kanser. Tiada koloni kanser bermaksud anda sihat dan bebas daripada kanser.

Graph D menunjukkan perbandingan proses apoptosis apabila mengambil resveratrol dengan tidak mengambil resveratrol. Pengambilan resveratrol menunjukkan kadar apoptosis yang tinggi berbanding dengan sample control.

Note: Apoptosis ialah program kematian sel. Sel >> Tua >> Mati. Kitaran ini ialah kitaran normal untuk sel dan dinamakan apoptosis. Namun demikian, kanser terjadi adalah disebabkan proses apoposis ini tidak berlaku. Sel yang tua tidak mati, sebaliknya rosak dan berganda, yang akhirnya menyebabkan kanser. Sel >> Tua >> Tidak mati >> Berganda >> Kanser

Semakin tinggi peratusan apoptosis, semakin kurang kebarangkalian untuk menghidap kanser.

Itulah dia, keputusan klinikal study berkenaan resveratrol dengan kanser payudara. Sebagai kesimpulannya, resveratrol mampu bertindak sebagai bahan yang boleh menyokong kepada cancer prevention dan juga cancer treatment disebabkan 4 keputusan ini:

1. Resveratrol membantu menurunkan poliferation index
2. Resveratrol membantu menurunkan peratus cancer cell viability
3. Resveratrol membantu menurunkan number of cancer colonials
4. Resveratrol membantu meningkatkan apoptosis

Keputusan kajian di atas ialah kajian yang dilakukan ke atas resveratrol dengan sel kanser payudara. Insyaallah saya akan kongsikan keputusan ujian klinikal lain yang dilakukan ke atas beberapa penyakit kanser.

Apabila telah menghidap penyakit, kita sebagai hamba Allah sewajarnya berusaha dengan cara yang betul. Berusaha dengan rawatan ataupun makanan yang telah dibuktikan oleh sains mampu untuk menurunkan paras kanser. Insyaallah apabila kita berusaha dengan bijak dan percayakan sunnatullah, kita mempunyai peluang yang lebih besar untuk sembuh,


--

Salam Sayang
Madam Syuhaidah
.
WhatsApp: +6010-4031219




Previous Post
Next Post

post written by:

0 comments: