Friday, September 9, 2016

KISAH MENARIK ALFALFA

Kisah menarik Alfalfa yang ramai tidak tahu :)

1. Asalnya, Alflfa dianggap sebagai tanaman makanan haiwan ternakan, tetapi pada 1500 tahun dahulu sudah diiktiraf kegunaannya sebagai ubat herba

2. Benih dan pucuk Alfalfa dikatakan berkesan dalam merawat pengeluaran sel darah merah yang tinggi (polycythaemia)

3. Daun dan batang Alfalfa kaya dengan protein, vitamin dan mineral, yang dapat membantu melengkapkan nutrient deficiency.

4. Alfalfa tumbuhan yang berasal dari Asia Barat dan rantau Mediterranean timur dan dari spesies Medicago sativa.



5. Alfalfa adalah salah satu tumbuhan TERTUA ditanam dalam sejarah. Nama-nama lain bagi Alfalfa ialah 'Lucerne', 'Lucerne grass', 'Chilean clover' dan 'Buffalo Grass'.

6. Fakta menarik tentang Alfalfa terletak pada asal namanya. Secara etimologi, namanya berasal daripada Bahasa Arab "al-fac-facah", yang bermaksud "bapa segala makanan". Ada juga yang menyatakan sebagai Raja Tumbuhan.



7. Bahagian yang digunakan untuk kegunaan pemakanan manusia biasanya datang daripada batang dan daun serta pucuk dari benih.

8.  Alfalfa mengandungi vitamin A , D, E dan K, klorofil dan karotena, serta mineral seperti kalium, kalsium, dan magnesium.



9. Komersial, alfalfa boleh didapati sebagai daun kering, minuman kesihatan dan teh. Sebagai makanan tambahan alfalfa boleh didapati dalam bentuk tablet, kapsul dan ekstrak.


Whatsapp:
010-4031219
Facebook:
https://www.facebook.com/FITBONDA
Previous Post
Next Post

post written by:

0 comments: