Thursday, September 8, 2016

REVIEW EMPAT JENIS BREASTPUMP: PENGALAMAN SAYA SENDIRI

Assalamualaikum mommies :)

Saya nak share pengalaman saya sendiri. Dari anak sulong sehingga anak kedua, saya dah pernah cuba 4 jenis breastpump. Time anak sulong sahaja saya dah cuba 3 pump manakala anak kedua satu pump sahaja.

Time anak sulong saya cuba Pureen (electric), Twins baby (manual), Rumble tuff (electric).

Pureen saya beli sebab baca feedback orang macam OK, and harga pun affordable. Tapi malangnya, pump Pureen ni tak sesuai dengan saya. Bukan sahaja susu tak keluar, tapi rasa sakit pula. Sakit sangat taw. Rasa nak nangis pun ada. Kalau setakat tak keluar susu Ok lagi, tapi ni tambah lagi dengan sakit. Tu yang jadi tak best kuasa dua :(
Then saya give up dengan Pureen ni. Ada orang sesuai je, tapi sangatlah tak sesuai dengan saya.



Then saya try manual pump from Twins Baby. Manual pump ni Ok, tapi masalahnya saya rasa lenguh tangan nak pump. Bila saya rasa lenguh and penat, mula la ganggu emosi :(
Bila emosi pun tak stabil, rasa nak marah plus merungut sebab lenguh, semestinya effect pada pengeluaran susu. Susu pun tak nak keluar sangat. So saya give up sekali lagi dengan pump susu Twins baby ni.

Kebetulan time saya tengah nak cari pump lain tu, ada kawan mak saya, anak dia pun deliver baby. Dan dia ada pump Rumble Tuff yang tidak digunakana. Still new. Tapi sebab dia tiada susu badan, jadi dia jual half price kepada saya.



First time pakai Rumble Tuff ni terus jatuh cinta. Best sangat-sangat. Susu dapat, sakit pun tak de. Boleh pump dengan happy nya. Dan Rumble Tuff terus berjasa untuk saya dan Mukhlis :)

Cuma satu saya kurang berkenan dengan Rumble Tuff ni. Model yang saya pakai ni bunyi dia agak kuat. Jadi untuk anak no 2 ni, saya plan nak cari yang senyap sikit.

Untuk beli pump anak kedua ni saya dah list out siap-siap criteria yang saya nak. Maklumlah, dah ada pengalaman anak pertama, so lebih mudah nak tahu apa yang kita nak :)

Ni criteria yang saya list out time nak beli pump susu untuk Nahilah

1. Tak bising sangat. Lagi senyap lagi bagus
2. Yang dual pump. Yang kalau saya nak pump kiri je boleh, nak pump kanan je boleh, atau nak pump serentak pun boleh (criteria ni saya memang look forward sangat. Kenapa? Saya cerita next entry ye)
3. Suction yang best
4. Affordable price

Alhamdulillah misi pencarian saya berjaya. Saya bertemu dengan Malish Ilaria. Haaaa. Nama dah macam nama anak pula kan. hehehe. Dan skali lagi saya jatuh cinta dengan breast pump ni. Menepati dengan tepat apa yang saya nak. Sekali sesi pump tu, tak kurang dari 6 oz dan paling banyak dalam 10 ke 11 oz. Happy? Of course happy sangat.


Bagi sesiapa yang nak invest untuk breast pump, nasihat saya cuba baca review sebanyak yang mungkin. Dan kalau boleh, beli di tempat yang memang kita boleh test terus. Biasanya kalau di Pump On The Go kita boleh test direct. Kalau dapat test direct memang sangat puas hati.

Ok, kalau nak tahu lebih detail pasal empat pump ni boleh la tanya saya personal. saya tak jual pump ni tapi bleh la nak share pengalaman yang lebih detail :)

HAPPY SEARCHING FOR YOUR BEST BREAST PUMP :)

...................................................................................................................................................................

Daun Alfalfa dikatakan menggalakkan pembangunan tisu kelenjar buah dada. Ia boleh diambil
semasa kehamilan dan selepas kelahiran oleh ibu-ibu yang mempunyai sejarah bekalan susu rendah. Sekiranya diambil selepas kelahiran, ianya mampu meningkatkan kuantiti susu dan meningkatkan kandungan lemak susu ibu.

ALFALFA is a GREAT MILK BOOSTER



Whatsapp:
010-4031219
Facebook:
https://www.facebook.com/FITBONDA
Previous Post
Next Post

post written by:

0 comments: