Wednesday, March 22, 2017

Wanita hamil dengan kaki kejang memang sangat sinonim. Rata-rata mereka yang hamil mengalami masalah ini.


Saya sendiri pun pernah mengalaminya. Memang rasa sangat terganggu sebab selalu je berlaku masa tengah jalan-jalan, tiba-tiba rasa urat kaki macam kena tarik, kena rentap.

Huuuuuu. Sakit nya tuhan je yang tahu. Kalau kaki tiba-tiba cramp dan husband ada kat sebelah, memang tangan husband la jadi mangsa.

Genggam kuat-kuat. Tak kira dah husband punya tangan sakit. Kira kita punya sakit je. Genggam tangan husband sambil tahan air mata daripada gugur. Korang mesti faham perasaan ni kan.

Satu lagi saya sangat takut kaki cramp masa tengah drive. Dah la dulu saya drive kereta manual. Berat betul nak tekan clutch. Jadi kalau kaki cramp masa tengah drive memang cuak sangat.

Antara punca wanita hamil mengalami kaki kejang adalah disebabkan kekurangan kalsium. Keperluan kalsium yang diperlukan ialah sebanyak 1000 mg sehari. Sekiranya kurang daripada ini, sangat berisiko untuk menyebabkan kekejangan.

Maka, untuk atasi masalah kekurangan kalsium ni sebaiknya ambil makanan yang mengandungi high kalsium seperti susu. Ataupun makanan-makanan lain yang tinggi kalsium seperti yogurt, keju, kacang almond, tauhu, dan lain-lain lagi.


Selain daripada itu, pengambilan supplement kalsium juga sangat membantu kerana ianya mudah untuk diambil, dibawa, dan kita boleh tahu sama ada kalsium yang kita ambil itu cukup 1000 mg atau tidak kerana kita boleh lihat kandungannya pada label.

Namun begitu, sebelum mengambil mana-mana supplement kalsium, kenal pasti dauhulu supplement kalsium yang terbaik. Ini kerana, ada supplement kalsium yang tidak bagus kerana kalsium yang diambil tidak digunakan sepenuhnya oleh badan. Apabila ada lebihan kalsium, buruk akibatnya. Akan menyebabkan batu karang.

Salah satu contoh supplement kalsium yang baik ialah Ostematrix. Ostematrix bukan sahaja mengandungi kalsium, malah mengandungi Vitamin D yang membantu penyerapan kalsium dan mengandungi Magnesium yang membantu mengagihkan kalsium ke tempat-tempat yang memerlukan seperti jantung, otot, dan tulang.


Klinikal study Ostematrix menunjukkan bahawa kalsium digunakan sepenuhnya oleh badan dalam tempoh 12 jam selepas pengambilan. Ini bermakna, tiada lebihan kalsium yang dikesan selepas pengambilan kalsium dalam tempoh 12 jam. Bagus kan :)


Untuk ibu-ibu yang sedang hamil, sangat-sangat digalakkan untuk mengambil Ostematrix ini. Sangat membantu dalam mengatasi kekejangan dan pengambilan kalsium yang berterusan dan cukup akan mengurangkan risiko osteopososis di hari tua.

Wanita sangat berisiko untuk menghidap osteoporosis disebabkan wanita mengalami tiga proses ini, yang sangat banyak menggunakan kalsium iaitu:
  • Mengandung
  • Menyusukan anak
  • Period
Boleh baca artikel mengenai Osteoporosis - Kesan Kekurangan Kalsium di sini.

Bukan itu sahaja, pengambilan Ostematrix juga membantu ibu-ibu yang mengandung untuk tidur lena dan mengatasi sembelit. Sangat biasa kan kita dengar yang orang mengandung tak boleh tidur lena dan asik sembelit je. Sampai tempat kerja mula la jadi zombi. Jalan pun terhuyung hayang sebab mata tak dapat nak buka, kepala ppun pening-pening lalat.


Kalau nak cerita bab sembelit pula, memang mimpi ngeri bagi mereka yang pernah hadapinya. Berjam jam duduk dalam tandas. Itupun kalau dapat keluar. Kalau tak dapat keluar, alamat dua tiga hari la merana. Sob sob sob.


Secara kesimpulannya, Ostematrix ada 4 peranan penting untuk ibu mengandung iaitu :
  • Mengelakkan kekejangan kaki
  • Pengambilan berterusan boleh mengelakkan osteoporosis
  • Membantu untuk tidur lena
  • Mengatasi sembelit.

Ini sahaja dulu tulisan saya untuk kali ini. Sekiranya mempunyai apa-apa pertanyaan mengenai Ostematrix ataupun ingn mendapatkannya, boleh hubungi saya di nombor di bawah ya :)

Terima kasih kerana sudi membaca

--

Salam Sayang
Madam Syuhaidah
.
WhatsApp: +6010-4031219
Previous Post
Next Post

post written by:

0 comments: