Tuesday, March 28, 2017

Lesu? Semua orang tak suka lesu. Sangat tak produktif. Tahu tak, dulu saya pernah mengalamai masalah kelesuan melampau!!!. Jom baca kisah saya, moga memberi kebaikan kepada semua.


Saya dulu belajar di Universiti Teknologi PETRONAS (UTP). Jenis yang sangat aktif orangnya. Banyak join event. Baik sebagai organizer, mahupun sebagai peserta.

Saya memang suka sibukkan diri dengan aktiviti universiti. Sampai orang cuti sem lama saya sekejap je sebab kena balik UTP awal. Ada komitmen yang nak dibuat sebagai penganjur event.

Ada satu tahun tu, masa tu bulan Ramadan. Tak ingat masa tu tahun ke berapa di UTP.

As usual, saya memang sangat busy dengan event di UTP. Dan entah kenapa kali ni ada sesuatu berlaku pada saya.

Kelas di UTP biasa sejam sejam. Masuk je kelas, duduk tak sampai 10 minit saya dah terlelap.huwaaaa

Seriously tak sengaja tau. Tak suka tidur dalam kelas ni. Tapi macam tiba-tiba je terlelap sendiri. Sedar-sedar je kelas dah habis ????

Malu bila tertidur dalam kelas. Malu pada lecturer yang mengajar. Rasa tak best sangat bila tertidur dalam kelas :(

Masa tu pula bulan Ramadhan, ada solat terawikh. Time terawikh tu, entah berapa kali terlelap sampai kena solat semula.

Most of the time terlelap masa tahiyat dan masa sujud. Tiba-tiba je terlelap. Sedar-sedar orang dah habis solat. Nangis lagi. Sigggh.

Bila keadaan dah teruk sangat, asik terlelap tiba-tiba, saya pergi jumpa doktor di klinik UTP.

Saya pun cerita masalah saya. Then doktor kata awak ni ada KELESUAN MELAMPAU. Tu yang boleh tak sedar tiba-tiba.

Doktor tu tanya saya, 'nak tak kalau saya inject vitamin C? To boost up your energy.'

Waktu tu memang dah tak fikir panjang. Anything yang boleh solve kan my problem I would say yes. Termasuklah kena ambil injection di punggung. huhu

Doktor pun injectlah. Fuuuhhh. Sakit la juga. Huhu. Tapikannnn.....Amazingly tak lama lepas dia inject tu, saya rasa segar.


Dah tak rasa letih lesu. Dan hari-hari yang seterusnya berlalu dengan saya tak tidur lagi dalam kelas dan tak lagi tertidur masa solat.

Itulah kali pertama dan terakhir saya jumpa doktor untuk masalah KELESUAN MELAMPAU saya. Ingatkan ada sakit kronik ke apa yang perlukan ubat-ubatan lain. Rupa-rupanya cukup dengan vitamin C je. hahaha...

Saya tak ingat doktor ada bagi bekal vitamin C untuk makan ke tak. Rasa mcm ada tapi entahlah. Tak ingat. Hahaha

Dari situ saya macam amaze sangat dengan vitamin C ni. Hanya dengan vitamin C boleh boost up my energy? Itu satu penyelesaian yang mudah dan boleh diamalkan. Hehehe.

Itulah dia kisah saya dengan vitamin C. Ada satu lagi cerita. Baca ya :)

--

Ini kisah kedua saya. Ada satu hari tu saya ke klinik, dah tak ingat untuk tujuan apa. Selepas diberikan rawatan, saya sembang-sembang dengan doktor. Doktor kata, 'kau bagi vitamin C dekat anak kau. Bagus tau'

'Anak aku kan, pagi tadi merentas desa, aku bagi vitamin C pada dia sebelum merentas desa tu. Kau tengok sampai malam ni dia aktif lagi. Tak letih. Kalau budak lain memang dan terbongkang tidur awal'

'Anak aku sorang lagi pula tu, yang perempuan tu dulu dia ada kulit bersisik. Macam-macam aku cuba, tapi tak jalan, last2 mak aku yang suruh bagi vitamin C. Aku pun bagi. Alhamdulillah lepas tu dah elok kulit dia. Sampai sekarang ni. Kalau kau tengok kulit dia licin'.

Huuuhhhh...Panjang Doktor ini bercerita. Patutlah setiap orang yang masuk dalam bilik dia akan ambil masa lebih kurang setengah jam.Check nya sikit je. Sembang banyak. Tapi saya suka. Bukan sembang kosong. Sembang ada info :)

--

Nampak tak tu kawan-kawan. Kepentingan vitamin C dalam membantu memberi tenaga. Dulu kita ingat vitamin C ni untuk kulit je kan. Tak tahu yang vitamin C boleh bantu beri tenaga. Haaa.... sekarang dah tahu boleh la amalkan vitamin C.

Sumber vitamin C sangat banyak dalam buah-buahan seperti limau, strawberry, kiwi, mangga, dan banyak lagi. Pengambilan buah-buahan yang kaya dengan vitamin C setiap hari mampu untuk memberi banyak manfaat untuk kesihatan kita.
Cuma kena ambil dengan kuantiti yang banyak. Kalau makan sikit je tak cukup nanti vitamin C dalam badan. Nak-nak lagi zaman sekarang ni kan. Zaman yang kandungan nutrisi dalam sebiji buah tu tak sama dengan dulu. Sangat kurang.

Namun dalam masa yang sama tak boleh ambil vitamin C berlebihan sangat sekaligus. Sebab vitamin C ni tidak disimpan dalam badan. Lebihannya akan dibuang melalui air kencing.


Kalau nak senang, ambil je vitamin C Shaklee. 1 biji tablet bersamaan dengan 7 biji buah limau. Haaaa... banyak kan :) 500 mg vitamin C untuk sebiji tablet.


Namun macam yang saya cakap tadi, pengambilan vitamin C yang berlebihan pun tak perlu juga sebab membazair je nanti. Dibuang bersama air kencing. Tapi kalau makan vitamin C Shaklee kawan-kawan jangan risau.

Sebab vitamin C Shaklee dilengkapi dengan teknologi pelepasan perlahan-lahan dalam masa 5 jam untuk satu tablet. Maksudnya, 100 mg vitamin C mengambil masa 1 jam untuk dilepaskan ke dalam badan. Bukan 500 mg sekaligus.


Hebat kan saintis Shaklee. Dengan makanan pun boleh diteknologikan. Alhamdulillah bersyukur sangat saya sudah mengenali dan mengamalkan vitamin Shaklee ni. Semulajadi, terbukti, selamat, dan berkesan. Kalau sampai sekarang saya tak jumpa lagi vitamin Shaklee ni, mungkin sampai sekarang masih makan vitamin sintetik. Sobs sobs

Harga sebiji vitamin C ini hanya RM 0.55 sahaja tau. Kita punya sirap ais lagi mahal. Insyaallah kawan-kawan mampu punya lah untuk dapatkan vitamin C ini. Lagi-lagi bila dah tak tahan dengan kelesuan dan sangat perlukan tenaga kan.

Jangan biarkan kelesuan menjerat diri anda. Atasinya segera. Keluar daripada perangkap kelesuan. Kalau dulu lesu buatkan kita nak mengamuk, nak marah anak, nak marah suami, jangan dah jadi macam tu lagi. Jadilah seorang anak, isteri, ibu, dan hamba Allah yang sihat, bertenaga, menyenangkan, dan memberi manfaat kepada orang lain.

Paham je keadaan ibu-ibu yang keletihan dan kelelahan menguruskan rumah tangga dan bekerja. Jadi reward diri anda dengan sesuatu yang menyihatkan dan memberi manfaat seperti mengamalkan vitamin C.

Tenaga dapat, cantik pun dapat :)

--

Salam Sayang
Madam Syuhaidah
.
WhatsApp: +6010-4031219

Previous Post
Next Post

post written by:

0 comments: