Wednesday, March 29, 2017

Perjalanan menurunkan berat badan merupakan satu usaha gigih yang perlu dilakukan secara berterusan. Ianya bukan mudah, tapi sangat possible untuk dilakukan. Perlukan keazaman hati, kekentalan jiwa, dan kekuatan semangat bagi menjayakannya. 80% adalah pengawalan kepada pemakanan, 20% bersenam, 100% mental.


Itulah yang boleh saya simpulkan dengan melihat perjalanan menurunkan berat husband saya. Penuh dengan liku, penuh dengan cabaran, tetapi tidak sekalipun beliau mengalah. Jauh di sudut hati berasa kagum dengan kejayaannya pada hari ini. Daripada seorang yang tidak pernah teringin untuk turunkan berat kepada seorang yang berjaya menurunkan berat badan.

Inilah beliau. Daripada 95 kg kepada 77 kg. Turun 18 kg. AMAZING kan :)



Husband saya dulu sangat allergic bila saya suruh beliau diet. Beliau memang tak suka. Bagi beliau, biarlah gemuk pun asal sihat. Sampai lah pada suatu hari, saya check tekanan darah beliau. Tekanan darah yang baik seperti dalam gambar di bawah:


Husband saya punya reading hari tu dah masuk kategori pra tekanan darah tinggi. Fuuuhhh. Amek kau. Terkejut dia. Selama ni dia ingat dia sihat sangat. Tekanan darah normal. Rupanya dah masuk kategori tekanan darah tinggi. huhu

Sejak itu saya terfikir, bagaimana orang yang gemuk, overweight, dan obesiti boleh claim mereka sihat sedangkan mereka tak pernah buat check up pun?

Tak pernah check kolestrol, tak pernah check tekanan darah tinggi, tak pernah check kandungan gula dalam darah, tapi claim sihat? Kawan-kawan, kalau betul-betul nak tahu sihat ke tak, kena buat check up. Tak boleh main rasa-rasa je. Tak boleh main agak-agak je.

Rasanya mahu 95% pengsan tengok result mereka sendiri. Beramai-ramailah menangis di bucu kerusi. waaaaaa waaaaa.

Selepas dah check tekanan darah tinggi tu, terus my husband target nak turunkan berat badan. Drastically tau. Tak de kata nak sikit-sikit.

Husband saya amalkan diet Less Carbo, Less Sugar. Maksudnya, dalam pemakanan seharian beliau, beliau tolak hampir 95% makanan yang berunsurkan karbohidrat dan minuman manis. Air suam sahaja. Ambil makanan yang banyak sayur dan protein.

Ni contoh makanan diet husband saya. Masal awal-awal dulu tiada langsung cheat day ye. Akhir-akhir ni je dah banyak cheat day sebab beliau dah turun banyak kan. Kalau nak ikutkan boleh dah nak makan macam biasa, cuma kawal kauntiti. Tapi beliau masih nak teruskan makan makanan sihat ni juga, so kita layankan aje :) Banyak lagi menunya, saya share yang ni je la :)






Awal-awal masa beliau mula start diet ni, balik je kerja kepala pening, malam tidur awal. Sebab lapar. Tapi kan, ianya ambil masa dalam seminggu je untuk kita rasa biasa. Lepas tu beliau dah tak kisah dah. Dah tak pening. Dan yang paling best sekali daripada tak berapa makan sayur sangat kepada sangat suka makan sayur. Sampai kalau pergi pasar malam beliau pernah kata, rasa craving tengok sayur. huhuhu.

Masa awal-awal dulu  juga, hujung minggu beliau akan pergi jog. Tapi itulah. Dalam dua minggu pertama je kot pergi jog.Lepas tu malas dah. hahahaha. Mula-mula tu risau juga kan. Tanya husband boleh ke nak kurus ni kalau tak bersenam. Beliau kata boleh je. As long as kita ambil less kalori daripada yang sepatutnya, then should be no problem.

Bersenam buat yang ringan-ringan je dan banykkan berjalan. After all, 80% daripada proses menurunkan berat badan ialah dengan mengawal makan. 20% je senaman.

Hubsband saya juga ambil supplement. Untuk bantu boostkan proses nak kurus ni. Jadi rasa lebih termotivasi bila setiap kali timbang ada penurunan berat. Sebab ada orang kan yang dah kawal makan gila-gila tapi berat statik je. Tak turun-turun pun. Silap hari bulan give up. Tak nak buat dah. Sebab dah la berlapar kawal makan, tapi hasilnya tak seberapa.

So kita ambil supplement ni bukan apa. Supaya lebih membantu proses nak turunkan berat tu. Tak de lah dah kawal makan pun berat statik je. Bukan semua orang jenis bersabar. Kebanyakan orang memang akan give up bila lambat sangat berat nak turun. Katanya.' Dah lah. Malas lah. Dah diet pun still tak turun juga. Tak yah diet la senang'. Haaaa. Kan dah rugi tu.

Tapi makse sure kalau nak ambil supplement pun, pilih yang baik dan tidak memberikan side effect yang buruk ok. Contohnya macam dalam gambar di bawah ni. Ramai orang yang disebabkan nak kurus, ambil jalan singkat, dan main beli je mana-mana ubat kurus atu supplement kurus yang ada.






Bukan semua ubat atau supplement kurus selamat. Jadi kena pastikan apa yang kawan-kawan ambil tu betul-betul selamat.

Husband saya ambil supplement Shaklee. Kenapa Shaklee? Kerana Shaklee terbukti berkesan dan selamat. Setiap bahan yang masuk ke dalam vitamin Shaklee disaring dahulu dan dijalankan peryelidikan yang sangat teliti. Shaklee juga ada landamark study.

Landmark study ialah kajian yang dilakukan kepada manusia, terhadap mereka yang tidak mengambil supplement langsung, mereka yang ambil suppplement jenama lain dan mereka yang mengambil supplement Shaklee.

Keputusan menunjukkan bahawa mereka yang mengambil supplement Shaklee mendapat kesihatan yang lebih baik daripada mereka yang tidak mengambil supplement ataupn yang mengambil supplement jenama lain. Jadi, ianya membuktikan bahawa supplement Shaklee ini selamat dan berkesan. Oh ya, Landmark study ni dijalankan pada mereka yang mengambil supplement Shaklee lebih daripada 20 tahun. Lama kan? :)


Ok, back to the topic. Suami saya ambil supplement apa? Suami saya ambil 3 benda ni. Lecithin sebagai pemecah lemak, Alfalfa agent detox untuk detox badan dan buang sekali lemak yang sudah dipecahkan itu, dan juga Energizing Soy Protein (ESP) bagi membantu pembentukan otot dan seterusnya meningkatkan kadar metabolisma dalam badan.

Untuk pecahkan lemak ni, kalau kawan-kawan nak buat cara biasa pun boleh iaitu dengan bersenam. Cuma itulah masalahnya. Husband saya balik kerja pun malam. Memang kalau nak bersenam tu jarang sangat dapat buat. Jadi bila ada lecithin ni, boleh bantu untuk pecahkan lemak. Elak juga lemak daripada melekat di salur darah.


Kemudian, lemak yang dipecahkan tadi akan mudah dibuang apabila mengambil detox item iaitu Alfalfa. Ada pilihan sebenarnya. Sama ada Alfalfa atau Herblax. Husband saya pilih Alfalfa.


Detox pun boleh buat secara manual. Pernah dengar air detox? Macam dalam gambar bawah ni. Tapi masalahnya minuman detox ni hanya applicable pada mereka yang rajin je. hahahahaha


Memang tak lah husband saya atau saya nak buatkan. Bukan lah nak kata malas (tak nak ngaku. hehehe) tapi tak berkesempatan masa. Lagi satu renyah. Kalau buat pun maybe sehari dua kot. Lepas tu mesti tak nak buat dah. Eh pendek kata memang malas la. Tak kuasa haku. hahaha

So we go kepada cara yang mudah iaitu ambil supplement detox. Kawan-kawan boleh ambil Alfalfa plus Herblax atau salah satu pun boleh :)

Last sekali item untuk bina muscle (otot) iaitu ESP. ESP ni kaya dengan protein, maka ianya membantu untuk pembentukan otot. Pembentukan otot penting untuk membantu meningkatkan kadar metabolisma badan. Bila kadar metabolisma tinggi, maka proses penurunan berat itu berlaku dengan lebih cepat.

Itulah dia cerita berkenaan perjalanan menurunkan berat badan husband saya. Memang sangat challenging tapi Insyaallah boleh dilakukan oleh semua. Mula-mula je yang tough sikit. Bila dah biasa tu tak kisah dah dengan godaan makanan. hehehe

Bagi yang sedang berusaha menurunkan berat nadan, boleh cuba supplement kurus ni. Insyaallah membantu. Daripada berat badan asik statik dan rasa down, baik invest on something yang boleh membantu. Bila berjaya turunkan berat nanti siapa yang untung? Diri sendiri juga :)



Kalau nak tanya apa-apa berkenaan perjalanan menurunkan berat husband saya ni ataupun nak tanya berkenaan dengan supplement kurus, ataupun nak order supplement kurus, boleh contact saya ok.

Tq for reading~


--
Salam Sayang
Madam Syuhaidah
.
WhatsApp: +6010-4031219

Previous Post
Next Post

post written by:

0 comments: